Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kompletní přestavba Š706 RTHP Trambus

 

 

Obrazek

 

 

 

                              Motor : M637 s turbem
                           Výkon : 189 kW (260 koní)
                        Převodovka : Praga 10P80 4x4
            Počet rychlostních stupňů : 10 ( 5 se sestupem)
                                    Náhon :4 x 4

                                 Nádrž : 150 litrů
                                  Palivo : Nafta
                  Objem nádrže na vodu: 3500 litrů

 

 

Nyní bych vás všechny chtěl seznámit s přestavbou hasičského vozidla Š706 RTHP trambus, která je provedena našimi členy výjezdové jednotky.

Jednoho dne se ozval telefon a na druhé straně zazněla nabídka hasičského automobilu pro náš sbor. Jedná se o vůz Mojžířských hasičů, kteří dostali novou Tatru 4x4, takže po domluvě jsme od nich dostali za simbolickou jednu korunu vůz Škoda 706 RTHP trambus (mimochodem děkujeme Tomášovi Mikšovskému, který jej prosadil u místního obecního úřadu.)

Všichni členové si vyslechli něco od kamarádů z Mojžíře a plni očekávání od pořádného hasičského auta, které pojede a na silnici bude mít nějaký respekt, opadlo po prvotním nastartování .. pokud by se automobil postavil kabinou dokopce, vytekl by téměř všechen olej z motoru, protože spoj mezi blokem a převodovkou ,myslím že se jedná o domeček,, netěsní .A proto z motorové skříně uniká velké množství oleje. Z motoru unikala taktéž voda a to nejen z chladiče, ale také prasklým těsněním pod hlavou, takže při jízdě se náš "nový" automobil choval jako kropička. Naštěstí jízda z Mojžíře do Areálu bývalé výzbrojny požární ochrany je  jen 7 kilometrů, protože na delší přepravu by jsme neměli dostatek vody na dolévání. Jeli jsme trasu Mojžíř, Krásné Březno, Dobětice, Severrní Terasa , Bukov , Všebořice-výzbrojna požární ochrany. My co jsme trambusem absolvovali výše uvedenou trasu jsme v daný moment přirovnávali cestu k parnímu stroji který řve, kouří a nejede.  V Trambusu jsme jeli ve 3 členech. Já, Vítek Matrka a řidič Jarda Pišl, ostatní členové jeli v hasičském transporteru s dalšími kanystry vody. Na silnici bylo přesně vidět kudy trambus jel. Po celou dobu nám unikala voda, takže kluci v transporteru jeli podle kaluží.   

Ne, že bych já osobně byl nějak moc zklamán, ale pokud hasičské auto má být ve výjezdu neměla by z auta unikat žádná provozní kapalina a mělo by plně fungovat.

Hned první následující víkend jsme se sešli abychom začasi s rekonstrukcí vozidla. Tomáš M. nám zařídil jeřáb kterým jsme sundali z rámu nástavbu . Byli jsme překvapeni že nebyla příliž zkorodovaná takže o dalším použití můžeme tvrdit že by se dala poměrně snadno rekonstruovat a nadále jí používat. Následovalo vymontování nádrže na pěnu, odstranění vývodů z čerpadla a samotné vyjmutí nádrže na vodu z podvozku RTHP za pomocí hydraulické ruky. Následoval její odvoz z Ústí nad Labem do Malého Března kde kluci prováděli očištění, obroušení, natírání a nástřik samotné 3-kubíkové nádrže. obroušení zvenku a nástřik nebyl ož tak náročný jako práce prováděné uvnitř nádrže. Obroušení hodně prášilo a bylo nepříjemné vedro uvnitř nádrže ale nástřik byl mnohem horší. Díky velké koncentraci výparů a teplotě kolem 40° uvnitř nádrže hrozilo nebezpečí výbuchu tak jsme nuceně větrali natíraný a stříkaný vnitřní prostor, samozřejmostí bylo použití dýchacích přístrojů SATURN S-5 díky nim jsme celkem bez komplikací natřeli a nastříkali prostor uvnitř. Použili jsme dvousložkovou epoxidovou barvu na lodě tmavě hnědé barvy která je neškodná k pitné vodě.

Už během cesty jsme začali přemýšlet jak tento vůz upravit co změníme co necháme jak si to představujeme a co bude pro náš sbor nejlepším řešením. Vítek začal s nápadem že se tam dá silnější motor. Začal tedy hledat na různých internetových stránkách o liazu jak je to s přestavbami vozidel. Po několika zdlouhavých telefonátech se společností TEDOM truck s. r. o. zjistil co všechno udělat pro přestavbu agregátu RT za něco lepšího novějšího a výkonnějšího. Nejjednodušší by bylo použít hnací agregát z MT to znamená 150 kW a 10 rychlostních stupňů.Vítek objevil na strankach inzertního serveru motor M 637 a hned se o něj začal zajímat co to je zač jak vypadá jaké má uchycení a co bude potřeba pro zakomponování tohoto agregátu do rámu RTHP. Všechno zařídil a zjistil u koho zajistit přestavbu jak získat povolení k přestavbě. Takže náš agregát který má 189 kW (260 koní), turbodmychadlo bez předchladiče spolu s 10 rychlostní převodovkou 4x4 liaz 10P80 bude mít trambus dostatek výkonu. Došlo tedy k tomu že jednu sobotu jsme nastartovali plachtovou avii a jeli do Bakova nad Jizerou pro motor a převodovku M637 a 10P80 s vývodem na agro a hydraulickym čerpadlem. Tedy koupili jsme kompletní agregát  za 32 tisíc koru a na dílně ve Všebořicích jsme začali dávat agregát s převodovkou dohromady. Museli jsme dokoupit nějaké díly kompletní spojku a nějaké drobnosti. Poté se poprvé zkoušel zapasovat agregát do rámu RTHP. Celý tento krok trval několik hodin abychom dospěli k co nejpřesněji usazenému motoru s převodovkou. Zadní držáky na převodovku zůstaly naprosto beze změny a přední se musely nechat vyrobit a to tak aby motor nebyl příliž vysoko a aby vana při dosedu přední nápravy na dorazy vana zůstala bez porušení o přední diferenciál. Celý podvozek je zachycen v několika fotografiích umístěných v galerii. Zároven muselo být upraveno řazení protože původní nemá na páce přepínač půlek a je krátké.. tedy se řazení prodloužilo cca o 25 cm tak aby převody šly snadno řadit a nikde nic nevadilo. Nyní máme RTHP s motorem z TORRONA a liazkovou převodovkou z MTSP Agro 4x4 v rámu. CHlazení zůstalo beze změny co se týče chladiče, musely se dokoupit trubky a kolena z liazky a sestavit je jako skládačku bez návodu .. pro nás dalším problémem byla rapidní úprava sahary prošroubované k chladiči musely se vyrobit distanční válečky pod vrtuli chlazení tak aby vrtule a sahara se nikde nedotýkaly spolu s motorem a byla zde dostatešná rezerva na pohyb motoru.
Co se týká kardanových hřídelí tak původní byly nevhodné použily se kardany z MTS po zkrácení a vyvážení firmou ML TUNING jsme kardany úspěšně připojily na původní nápravy RT.

Konečně dorazily vysokotlaké hadice na servo. S dostatečným množstvím oleje a síly jsme po dlouhé chvíli odvzdušnili servořízení a šlape nám jako hodinky. Taktéž jsme dokoupili pumpičku na spojku a po přivedení vzduchu do posilovače umístěným na převodovce se provedlo odvzdušnění spojky. Následovala očekávaná zkouška motoru převodovky spojky kardanů a řízení a brzd najednou. vozidlo se poprvé rozjelo. vše fungovalo s menšímy problémy které se " zapochodu " odstranily a nyní již je vše v naprostém pořádku.

V poslední době nás potrápilo mnoho věcí na RTHP. První věc bylo rozšíření stávajících vrat, protože RTHP je moc široký a velmi obtížně by se zajíždělo zpět do garáže. Někdy na začátku října jsme se jeden víkend sešli a vrata se jednoduše vysadila a poté následovalo podepření překladu tak, aby se dalo se stávajícími vraty něco dělat. Odřízli jsme tedy stojku na které byly panty držící dveře, a posunula se směrem ven. Spodek rámu jsme rozšířili o 50 cm tak aby byl 15 cm zazděný ve zdi. Pak se přivařila zpět stojka s panty a nasadily se dveře. Rozšíření je na 2,95 m a celkem šlo o 35 cm o které se rozšířila vjezdová vrata.

Následující víkend se sešli kluci na odvzdušnění spojky. Pře převozu se z motoru ztratilo 15 litrů motorového oleje. zpočátku jsme nevěděli, po několika následujících pokusech jsme zjistili že je vadné turbo. Propouštělo olej jak do sání tak do výfuku. Velitel sehnal turbo jiné zkusilo se to a problém byl ten samý. Následovalo zase bádání zda to je turbem a nebo něčím jiným. vzhledem k tomu že turbo prý jezdilo "do poslední chvíle" tak byl problém v tom že jsme nechtěli věřit tomu že je také vadné ... no a nakonec přišlo na to, že se koupilo turbo repasované za 10 000 kč, a tento víkend následuje jeho montáž, dále máme v plánu sběr železného šrotu a poté tvoření výfuku a příprava a montáž vzduchového filtru a sacího potrubí ..

Konečně po dvou pracných víkendech se nám podařilo zkompletovat a dotvořit výfukové potrubí. Přivezli jsme si agro převodovku, která je nutná k otočení směru otáčení a zrychlení v poměru 1,5 ku 1 na výstupním hřídeli pomocného náhonu. Mě osobně čeká vytvořit elektriku. Jedná se o poupravení té stávající, protože jsme vyměnili dynamo za 70A alternátor z autobusu, kvůli velké výkonové rezervě na doplňkové osvětlení vozu například přídavné dálkové a nebo mlhové světlomety, popřípadě hledáčky a nebo osvětlení interiéru vozu. Po generální opravě alternátoru ( zahrnující výměnu ložisek, kartáčů a proměření usměrňovacích diod se alternátor změřil na zatěžovacím zažízení na alternátory a startéry. Vše funguje a již při 2000 na řemenici vyrábí 50 A což je perfektní protože na volnoběh kdy má motor 700 - 800 se alternátor točí minimálně 2,5 ku 1. tudíž kolem 2000 otáček. Montáží alternátoru z autobusu Karosa s motorem M637 souvisela výroba a montáž nového držáku alternátoru a nového napínáku řemenů. Taktéž ani řemeny nebyly dostatečně dlouhé, musely jsme dokoupit delší. 

Snažíme se aby se na autě něco dělo.  Není tomu dlouho, co Pety namontoval vlnolamy do nádrže zpět. Takže dalo by se říci že je téměř hotová nádrž, ještě přijde namontovat přepad na vodu ale to zase až někdo bude dělat na přestavbě.. Já se chystám tento víkend (28.- 29. 11 2008) zase něco dělat s elektrikou takže uvidíme co z toho nakonec vyleze:-).

Teď se snažíme o to udělat nějakým způsobem poničené topení... je tam původní Liaz ale to je nevhodné. málo topí a teče. jediným dostupným substitutem je škoda 120..

Ani 25.1.2009 první schůzka po novém roce nás nic nezastaví v pokračování stavby. Hned brzy ráno připadalo počasí velice teplé a proto jsme se v počtu dvou celých kusů vydali do studené nevyhřívané garáže pokračovat na autě které chceme dokončit. Po otevření garáže a nastartování vozu jsme vyjeli před garáž protože venku začínalo svítit sluníčko. Udělalo se velice teplo a pěkně se nám pracovalo. Tentokrát jsme dodělali rozvod vzduchu. Nejprve budíky, potom nové hadice na uzávěry, potom hadici na pomocný vývod, a když se to všechno udělalo, tak následoval kabel ke startéru. Vše se zapáskovalo a stáhlo do polohy kde se nic nehýbe a nevypadá to až tak zle. Po dotažení všech úchytů jsme opět nastartovali vůz a jeli ho podruhé projet.. Tentokrát s opraveným plynem který podle prvního videa houpal, už to bylo výborné... jeli jsme asi 2 kilometry po panelové cestě, lemované stromy a zbytky sněhu. Ten motor má obrovskou sílu.  Při otáčení  na mokré panelové cestě hrabe, a je rozhodně tišší než byl motor Š 706. Včera jsme jeli se zadeklovanou půlkou motoru, u řidiče a vrchní díl, to aby se vidělo jestli někde něco nepřekáží. Po několika projetí tam a zpět jsme nepřišli zatím na žádnou závadu takže si troufnu říci že to dopadlo velice dobře. Vůz akceleruje perfektně, nic se nepříčí neláme neskřípe, stačí trochu bláta a hrabe, stačí jen prašná ulice a hrabe. Ale to je dobře aspoň vidíme že přestavba se daří...

 

Jak zpívají Fešáci ani smich ani   řev ani strach ani plač ani déšť ani mráz ....... Tak si počasí nepřijde ani na nás. Vůbec nám nevadí, že včera napadlo 5 cm sněhu. Ráno jsme se sešli a začali opět makat na autě, které postupně začíná oživovat. Včera jsme předělali na Volkswagena "nové" stroboskopické majáky, ale pracovalo se samozřejmě hlavně na RTHP..  tedy MTHP no vlastně TORON 260HP. Na zadní původní svorkovnici na levé straně kabiny jsme přivedli nové 1,5 mm kabely, protože původní byly v některých místech spálené a seškvařené. Natáhl se tedy spodem  nový svazek, který byl uložen do husího krku následně předem pod nárazníkem a do kabiny prostrčen, vodiče zatím nejsou propojeny z důvodu další úpravy elektriky. 6.2. byly rovněž nataženy nové kabely od motoru k ovládací přístrojové desce a to na ovládání motorové brzdy sytiče a žhavení, dále pak vodiče na kontrolu mazání a teploty vody.  Dále pak byl vyroben kastlík na budíky na otáčkoměr a mazání. Přidělána motorová brzda a podtlakovka, která nyní je řízena elektroventilem. Budíky jsme osadili do hliníkového kastlíku, a propojili bowden na otáčkoměr do budíku a motoru. Následně byl motor nastartován se zjištěním ,že je vše v pořádku. Po dokončení kastlíku na budíky jsme se vrhli na úpravu bočního motorového deklu pro turbo, aby se konečně mohlo zkusit nastartovat se zakrytým motorem. Věřte, že po nastartování jsme žasli, jak je motor tichý a to ještě nebyl přehoz přes tunel. Bylo to pouze zadeklované. No a když už jsme zadeklovali motor tak jsme jeli na další testovací jízdu na panelovou cestu..  Parádní pocit, když se člověk po 8 měsících práce může projet a zatím vše drží. Už došlo i ke zkoušení motorové brzdy, a účinek sice není takový jako u kamionů s retarderem, ale bohatě stačí na přibrždění a nebo zamezení zrychlování z kopce. Doufám, že se dneska podaří připravit a nastříkat palubovou desku základem a pak černou lesklou barvou.

Konečně se nám ( Víťa, Pety a Karel) podařilo zprovoznit a zapojit celou palubovou desku. Palubovka byla nastříkaná černě, následně jsem vymyslel a vytisknul popisky přepínačů a kontrolek tak aby to bylo jasné a zřejmé. Přibyly kontrolky - levý, pravý blinkr, kontrolka mazání, mlhových a přídavných světel, dobíjení, uzávěrka přední a zadní, dálkové světlo, byly přidány i spínače - výstražné blinkry ( levý a pravý současně), přídavná světla, přední a zadní mlhovka, stěrače, sytič - řešen elektromagnetickou cívkou,  osvětlení kabiny a ventilátor. Přístrojová deska je osazená budíky z RTHP a upraveným (na 24V) ze š.120 teplota vody, který je uplně vlevo. Jako vnitřní osvětlení použity světla z autobusu 2 světla , každé po 2 x 21W žárovky. Na kabinu byly připevněny nové pozičky následně propojeny k světlometu na parkovací světla. Dále jsme zprovoznili blinkry ( původní zůstaly beze změny a boční jsme zakoupili nové. Vše propojeno a vyzkoušeno. Z elektriky v kabině zatím zbývá připravit AZD a ovládací panel k AZD, upevnit a zapojit. Jak jsem psal výše kabely které jsou nataženy pod kabinou a jsou propojeny k palubovce. Zbývá natáhnout sedmižilový kabel na zadní světla blinkry, osvětlení nástavby, hledáček, osvětlovací halogeny je toho ještě hodně.  

Konečně zase víkend kdy se dostanu do hašky.. Protože náš motor byl velice blízko diferenciálu a báli jsme se o to aby nám při propružení předních per nenarazila hruška úředního diferáku do vany a neprotrhla ji, vanu jsme vyndali  což byl porod, museli jsme povolit i pera z rámu,  zvednout auto z per a vyndat vanu, označit, vyřezat, a dnes to tam jdu s Karlem na montáž..  Součástí je nové těsnění, a půl kila silikonu kterej to všechno zatěsní, Další problém jsou vstřiky ty byly uplně v háji, díky Tomášovi se nechali opravit. Nekonečným problémem je turbo a sání ...  turbo které jsme koupili repasované -- nám po 2 kilometrech odešlo ( olej do sání),  tak jsme koupili uplně nové ze strakonic a doufáme že už bude sání v pohodě. Filtr drží na novém držáku - bytelnějším než byla verze 1.  . Byla vložena nová vložka vzduch. filtru.

Nyní máme spousty dílů které je potřeba nainstalovat na auto. Nové filtry, zástěrky zrcátka, různé těsnění. Nejdůležitějším úkolem je dát dohromady auto a udělat technickou...všichni věříme že se nám to do konce prázdnin povede a že auto bude zařazeno do výjezdu.

Zase se blíží víkend a už ted v úterý se moc těšim až si budu moct odpočinout od studia a vlezu do hasičárny kde se pořádně umažu a udělám kus práce.
Po výměně filtrů olejů a dokončení sacího potrubí by sem měl odvzdušnit naftové filtry které jsou nově vyměněné stejně tak jako vyčištěný odstředivý filtr na olej, umytá vana, nahrazena těsnění pod koníky novými. Dále jsme vyměnili olejový filtr, načež byl motor naplněn fridexem a novým motorovým olejem M7AD. odhadem bylo nalito něco přes 20 litrů ale počítám že až se motor roztočí olej ve vaně klesne protože se zalije olejem vše kde olej má být. Bylo přiděláno zpět nové turbo z ČZ Strakonice, samozřejmostí jsou všechny těsnění kolem výfukového potrubí a motorové brzdy. Tomáš dovezl vstřiky a namontovaly se na motor a tím se končilo.

Tento pátek ( den po mích narozeninách) si slibuji od auta vyjížďku v podobě zahřátí a projetí nového turba a porovnání výkonu před a po generálce některých důležitých součástí. Musí se začít makat na náhonu a zgenerálkování čerpadla protože jinak ta přestavba nemá konce. Musíme co nejdříve udělat technickou kontrolu aby se dalo vozidlo zatěžovat a potřebujeme najet nějaké kilometry. Toť asi prozatím vše a těším se na další shledání

Píše se 20.5.2009 asi rok a 2 měsíce po převzetí starého auta( kropičky :-) ). Myslím že se udělalo spousty a spousty práce.Jako první se členové Honza a Jarda pustili do vstřiků. Chyběly nám měděné podložky které jsme nahradily sice také měděnými ale ne stejným rozměrem. Vyndali se staré a namontovali nové. Kluci byli včera na projíždce a zjistili nedostatky, se kterými se počítalo. Konkrétně přidělali oblouky a zrcátka, mě čeká zapojit vyhřívání do zrcátek - aby se nemlžily v nepříznivém počasí. Dalším velkým nedostatkem ohledně chodu motoru je to že se zavzdušnuje někde naftové potrubí. Nějak neměli čas protože celý den v hašce makali jak o závod. Vyměnili spojku, posilovač spojky a potrubí, které je spojeno mezi pumpičkou a posilovačem. Zapojili baňku na dolejvání brzdové kapaliny a odvzdušnili potrubí. Dále překontrolovali olej který údajně měl unikat z vany - toto tvrzení popřeli protože žádné provozní kapaliny z vozidla neunikají. Auto jede jako z praku - tedy ve srovnání se starým RT motorem. Byla taktéž vyměněna stará RT sedačka za použitou vzduchovou sedačku - kdo neví o co se jedná je to sedačka se vzduchovým měchem pro lepší tlumení rázů. Protože mají mladí hasiči soutěž Plamen, pravděpodobně budu já ( Víťas) v hasičárně na autě sám a nebo s velitelem(Jardou). Konec-konců my jsme si to vymysleli tak my musíme přestavbu táhnout kupředu. Čeká mě omýt motor arvou a následně jej vyčistit od veškerých nečistot aby bylo jasné kde vzniká problém v případě problému. Musíme počítat se vším. Dále chci začít pracovat na dlouhém majáku který bude poskládán ze dvou majáků menších. Dále je potřeba odmontovat čerpadlo a preventivně jej rozebrat a zase složit tak aby bylo připraveno namazáno a aby se nemuselo již dělat. Tot asi zatím vše uvidíme jak to půjde Takže za týden se ozvu milý deníčku.

16.6.09
Po vážním rozhodnutí se původní hadička na naftu vyměnila za hadičku pryžovou - určenou na naftu a vzniklo tak propojení mezi nádrží a pumpičkjou které nastoprocent těsní. Stejně tak byly demontovány šrouby na filtrech a měděné podložky pod nimy vyžíhány. následovalo odvzdušnění naftového potrubí a celého palivového traktu. Pak jsme s trambusem vyjeli před garáž a projeli ho 10 kilometrů. Můžu říci že se nám nepřihodil žádný konflikt a vše proběhlo tak jak má. Následně jsem vyrobil dlouhý maják ze 2 starších majáků.. provedl kontrolu uhlíků v motorkách dále promazal vazelínou převodovky a vše zapojil tak aby maják fungoval. Pracujeme taktéž na kardankách které upravuje firma ML tunning v Jablonném v  Podještědí.

Není snad den kdy bych v hasičárně nebyl. I přes obtížné úskalí se ženeme dál nyní si troufnu říct vztříc kratší části přestavby..  Vždy se naskytne nějaký problém který musím vyřešit a snažím se aby se v hasičárně něco dělo a na autě práce ubývalo.. Natřel jsem podlahu šedou základovou barvou abych zjistil jak na tom celkově jsme... u spolujezdce se zdá podlaha lehce prorezlá ale kus plechu a CO svářečka kterou potřebujeme jako sůl to zavaří... ale až jednou bude... zatím se obecní úřad nijak nemá ke koupi nové svářečky. S Honzíkem jsme dokončili podtlakovou trumpetu která je ovládána elektroventilem na palubní desce je vypínač.... je to podtlakovka z lokomotivy provozní tlak má asi 8 barů což je běžně ve vzduchové soustavě našeho vozu... Párkrát jsem si zatroubil a věřím že auta jakmile se pojede na výjezd budou uskakovat... opravdu velká intenzita, někteří obyvatelé si stěžovali na hluk ale jak říkám potřeba vyzkoušet funkci. No dále jsem dořešil přivedení 12V napětí pod palubní desku, které je spínáno relátkem na 24V  takže  napětí se na svorce oběví po zasunutí klíčku / relé sepne/. A dnes se chystám nainstalovat přední mlhová světla spolu s oživením kontrolky. vše musí nastoprocent fungovat... nesmí se stát aby byla některá část přetížena a proto pokud najdu relé 24V budu proud spínat přes něj...  Každopádně je potřeba se začít věnovat pomalu i zevnějšku zavařit díry po starých majácích atp...

28.6.09
Pracovalo se i dnes... pátek  sešli jsme se ve 3 u hasičárny. Vítek, velitel Jára, a malej fesoj( Pety) vyjeli jsme s trambusem ven před garáž a začalo se intenzivně pracovat... Kluci dovezli upravené kardanky tak na Vítkovi zbylo vymyslet postavení kardanů a držáků. Zatímco se pokoušel dát rozumně dohromady hřídel, Pety demontoval staré čerpadlo na vodu a současně s vítkem ladil kardany. Jarda zatím přopravoval druhý vzduchový budík který nám doposud nefungoval. Nakonec zjistil že byl vadný budík a zároven byla přiskřípnutá hadička vedoucí vzduch na kontrolu tlaku. Půjčili jsme si CO svářečku aby se vybrousily a opravily díry kterých sem po zavaření napočítal 56. byly různých velikostí od nejmenjší 2 mm až do 2 centimetrových, na které se musel dovařovat plech.. Mezitím přišel i Honza a začal taky pracovat na našem společném výplodu fantazie. Střecha byla velmi složitá zavařit ale nakonec 22 děr se povedlo zavařit a do střechy nepoteče. Nejobtížnější byla fáze kdy Honza byl na střeše a Vítek zespodu přivařoval plechy na nosnou konstrukci stropu.  Vše se nakonec podařilo a vypůjčené CO jsme využili na sto procent. Honza s Petym také předělali šrouby s pozičkách a oloupaly zbytek jakési izolace na plechách v kabině. Na nějaký originál tapecírunk se vykašleme a vyrobíme si svůj. 2 vrstvy lepených karimatek a na to 8mm zátěžový koberec, vše slepené chemoprenem...

Nakonec padla volba na vatelín přičemž použijeme jen tenký zátěžový koberec protože vatelín je dostatečná zvuková izolace.

8.-9.7.09

rozhodli jsme se nastříkat podvozek. dne 8.7. jsme v odpoledních hodinách odmašťovali podvozek. Další den jsme vyměnili brzdové hadice a v počtu 2 + 1 jsme provedli nástřik zadní části rámu základovou barvou. nyní barva dostatečně tvrdne a v průběhu příštího týdne se provede nástřik přední čáasti rámu a následně vrchní barvu ( šedá ). Musím říci že se nástřik povedl.  

3.8.09Obrazek

Nastříkali jsme celý rám základovou a vrchní barvou. Dále byly vybroušeny zavařené díry na kabině které jsme následující den zatřeli základovou barvou. Začali jsme dělat na náhonu na čerpadlo, nejprve jsme umístili a utáhli čerpadlo, poté kluci dělali na rozvodu vody po autě a někteří členové dělali na kardankách. Musím říct že tak složitou věc jsme si mohli vymyslet jenom my. Ted jsou kardany složené sešrouované a nyní se musí příčky, které drží domečky s ložisky umístit na své místo. Doufám že se nám brzy podaří rozeběhnout čerpadlo. :-)
Dále jsme naohýbali kryty na motor tak, aby lépe těsnily a hlavně aby to drželo pohromadě.

20.8.09

Po přezkoumání zadní příčky jsme se dohodli že je nutné ji předělat. Vzala se tedy flexa a řezalo se a řezalo. pak jsme sehnali plech tloušťky 7mm který tvoří základ pro převodovku a na něj je převodovka přichycena. Zapnuli jsme čerpadlo nejprve nasucho abychom věděli zda je vše OK. jakmile se top zdálo dobré, jeli jsme pro vodu do potoka tak aby se naplnila cisterna. Až na několik netěsností bylo vše v pořádku. po zapnutí čerpadla a puštění vody z nádrže se rozeběhlo a tlačilo vodu.. Hned jsme tojho využili a našemu ženskému družstvu jsme hodili vodu na fotbalové hřiště, kde prováděli tréniink na krajské kolo v požárním sportu. Následně jsme upravili a namazali plynový pedál tak, aby nešel příliž ztuha. Dále se také vyříznuly blatníky na hliníkovou lištu, která se posune cca o 7cm nahoru. Jeden náš kamarád z Libouchce se nabídnul, že nám svaří hliníkovou část děla s kulovým ventilem a tak jsme demontovali ventil a předali mu hliníkovou část na zavaření. Ted již pomalu připravujeme nástavbu, kterou brzy obujeme na rám, zapojíme elektriku a hurá na technickou.

1.9.09

Rozdělal jsem všechny ventily které jsou vzadu na čerpadle. Vše vyčistil a ventily zalapoval. Následovalo smontování svařeného kulového ventilu na dělo a poté samotná montáž děla na nástavbu. Po vytvoření několika gumových těsnění a řádněm dotažení jsem se rozhodl vyzkoušet odvedenou práci u místního potoka. Načerpal jsem tedy plovoucím čerpadlem vodu do nádže, a pozoroval co kde teče. a světe div se neteklo vůbec nic. Ventil který pouští vodu z nádrže do sacího potrubí těsní dobře a po otevření ventilu těsnily i výtlaky. Až po otevření a znovuzavření ventily lehce podcházely. Tento jev vůbec nebudeme řešit, na konec výtlaku dáme víčka. Když jsme dokonali zkoušku těsnosti postrubí a výtlaků, tak jsme s jardou zkusili pustit i výtlak do děla a světe div se vše těsnilo jak má. dělo stříká čerpadlo chodí, vypadá to že míříme správným směrem.  To jest prozetím vše.

14.9.09

Dodělali jsme čidlo na zpátečku se zapojením elektriky, dále jsme propojili čidla od přední a zadní uzávěry a vyzkoušeli. Na místo velitelovy sedačky se nyní montuje odpružená sedačka z lokomotivy, která je naprosto stejná jako vzduchová z karosy, ale místo vzduchového měchu jsou zde 2 pružiny. Vyřezali jsme starou plechovou jako sedačku a uvažujeme o tom že místo sedačky za velitelem vznikne místo kde budeme moct mít baterky, nářadí, 1 dýchací přístroj, masky, no uvidíme něco z toho vznikne. taktéž určitě vznikne na motoru police například na helmy nebo rukavice či vysílačky. Rovněž  jsme připevnili trumpetu, která se nyní pyšní na střeše automobilu. Taktéž jsme konečně převezli nástavbu do Malého Března.

 

22.10 až 1.1Obrazek1.09

V tomto týdnu se udělalo mnoho práce a to hlavně na nástavbě, kterou jsme chtěli dást konečně na rám. Ve čtvrtek 22.10 jsme obrousili nástavbu zevnitř, a natřeli ji základovou barvou, dále pak 28.10. jsme dokončili i druhý nátěr - tentokrát dvousložkovou epoxidovou barvou která nám zbyla z nástřiku nádrže. No a nakonec 1.11. jsme se v 10 hodin  u hasičárny sešli spolu s JCB nakladačem který nám pomohl dostat nástavbu na rám, nejprve jsme zvedli nástavbu do výšky, poté jsme trambusem couvli pod nástavbu a pomalu usazovali na své místo. Nakonec jsme nástavbu přišroubovali.

7.11. a 8.11.09Obrazek

Tento týden vyjel trambus před hasičárnu 2 x . Byl vyříznut boční plech nástavby o rozměrech budoucích dveří a také zde bude uchycen výfuk. Pracovalo se tedy na výfuku který byl postupně po částech přibodován a dospělo se k tomuto výsledku.
Dále jsme potom zkontrolovali usazení nástavby.
 Obrazek

14.11.09
Při dnešním víkendu se nás sešlo v 9 ráno 4 a pozdeji se přidal i Tomáš. Začali jsme vymýšlet držák na výfuk, kluci dělali na blatníkách, které se zvyšovaly, dále přidělali dělo a také poladili rozvod světel. Přidělali zadní nárazník ale největší potíž dělal onen výfuk... Vše se zadařilo a udělalo se velké množství práce. Musím se sklonit před naší partou která drží neskutečně při sobě a tak to má být...

Obrazek

4.12.09
Tak jsme se zase slezliv rozumném počtu a začali dokončovat věci před TK. Výfuk již byl definitivně upevněn a zakryt zpět bočním plechem. Vzadu jsme přivařili příčku tak, aby se neotvíraly dveře u čerpadla, dále byl demontován levý stěrač a vyměněn uhlík následovalo zapojení a seštelování stěrače. Vyvařili jsme také podlahu u velitele a to protože původní byla prorezlá a aby se zpevnila celá sedačka.

10.12.09
Ráno v 5.30 se ozval zvuk starteru a vyjeli jsme před hasičárnu. Čekal nás nejdůležitější bod celého našeho výtvoru a to technická kontrola. Po ohřátí motoru jsme ještě jednou zkontrolovali všechny světla a v 5.55 se vyrazilo směr Ústí nad Labem na STK. Nejprve měření emisí, poté následovala samotná technická prodhlídka. Pár maličkostí jako špatně seřízená světla a nebo lehké rosení oleje z vany ale nevadilo, nakonec ale i nás překvapily brzdy, které jsou pravděpodobně po GO protože všechna kola brzdila stejně. Výsledek je nejdůležitější prošli jsme( velice pomohl papír od Tedom truck ).

Obrazek

19.12.09
Vozidlo RTHP je úspěšně přihlášeno do IZS, technickou na rok, a vybaveno novými poznávacími značkami.

 

Obrazek

30.12.09
Naše neposedná banda si nedá pokoj ani 30.12. a vydává se vstříc novým dobrodružstvím. Hned ráno jsme vytvořili držák zadní SPZ a připevnili ji, dále jsme vyměnili prostřední část předního nárazníku za jinou a upevnili jsme i plastový rámeček na přední SPZ, poté jsme značku nasadili. Poté se vyrazilo na kondiční jízdu. Jelo se Malé Březno-Zubrnice-Lovečkovice-Třebušín-Velké Březno-Těchlovice-Malé Březno trasa byla přibližně 40 km dlouhá a během jízdy jsme přišli na nedostatek. topení netopilo. Rozebrali jsme motorové dekly a zjištovaly proč neteče teplá voda do topení. Po rozebrání rozdvojky na vodu jsme zjistili že jedna strana svařence byla zavařená tudíž po vyvrtání správného otvoru topení začalo topit. Dále jsme dotáhli všechny šrouby na dveřích, nastříkali a promazali panty a zámky. Potom jsme trochu porovnali motorové dekly aby šly lépe zavírat. Dále jsme povyměňovali šroubky které drží dekly na dveřích za nové pozinkované samořezky. 

16.1.10
Dnes jsme se vydali předělávat baterie. původní držák na baterie byl hrozně shnilý a báli jsme se zda vubec přežije, rozhodli jsme se proto držák odmontovat a baterie připevnit jinde. Mnoho sboru je má pod kabinou ve shůdku za velitelem vozu. V našem případě jak již obvyklé musíme mít něco extra baterie se samozřejmě nevejdou do schůdku protože je již přidaný druhý vzduchojem a zabírá místo tam, kde by měly být baterie.  Rozhodli jsme je zakomponovat do kabiny pod sedačky. Protože jsou baterie ale velké musela se původní sedačka zcela zlikvidovat. Držák jsme zhotovili proto z jeklů a L profilů. Použijeme sedadla z favorita. na levé straně 2/3 a na pravé straně bude 1/3 tak jak je to dělené u favorita. celá konstrukce na odklápěcí sedačku bude zhotovena následující pondělí. Kabely ke starteru a bateriový vypínač budeme řešit operativně v pondělí.

18.1.10

Dnes jsme pokračovali na konstrukci která drží sedačku nad bateriemi a dále drží baterie. Držák současně drží baterie na svém místě a zabraňuje jejich posunutí a převrácení. Celé je to vytvořeno z jeklu 20 x20 x 2mm. V budoucnu bude na konstrukci nanýtován hliníkový plech, který bude použit také na nové nástavbě. 

27.1.10Obrazek
Po projetí a zjišťování spotřeby vozu jsme se dostali k číslu 28litrů na 100km u jízdy při rychlosti 50 km/h ve městě 100km/h mimo město průměrná rychlost kolem 70 km za hodinu. Zároveň jsme testovali jízdu v terénu na 15 cm sněhové nadílce. Jeho průchodnost terénem byla obdivuhodná, vše jsme točili na kameru a budou doplněny fotky. Po příjezdu na základnu jsme se rozprchli do domovů na oběd, jen Vítek a Jarda zůstali a tvořili dál sedačku na druhé straně taktéž z jeklu jaký byl použitý na rám sedadla a držáku baterií. Dílo se velmi podařilo nyní zbývá jen natřít základovou barvou rám a ošetřit vrchní barvou, poté nanýtovat plech aby se zakryl rám a vytvořil tak kastlík například na nezávislé topení nebo lahve na pití. Sedačka je odklápěcí dopředu. Sezení v jedoucím Trambusu je o mnoho pohodlnější než na původních sedačkách s pružinami. Mezi sedačkami vznikne asi kastlík na 2 helmy a na dva dýchací přístroje, které budou zavěšené na háčku, a řádně ukotvené tak, aby během jízdy nemohly vypadnout a způsobit škodu.

19.2.
Po delším zimním spánku jsme se konečně dostali do hasičárny abysme udělali kousek další práce.. tentokrát jsme upravovali přední masku vozu tak, aby nalejvací hrdlo na fridex bylo celé pod dvířkami. Náš chladič totiž je totiž složený ze dvou.. spodek a vršek jsou původní a vnitřek je z chladiče MTS, aby se motor uchladil. Báli sme se aby se motor nepřehříval takže jsme kdysi upravovali chladič. Každopádně cílem našeho snažení vylo vytvořit kastlíček a to se myslím povedlo.. Zase máme trambuse něčím zvláštním a výjimečným

Vážení přátelé. s velkou lítostí musím oznámit že náš matýsek už není členem našeho sboru. Protože se nám povedlo prodat automobil až do okolí Tatry Kopřivnice, konkrétně oběc SDH Rybí. Touto cestou bych jim chtěl popřát mnoho štěstí a úspěšných let s vozem který nám všem procázel postupně pod rukama.  Přátelé Hasiči z SDH Rybí starejte se o vůz tak jako by byl Váš vlastní. Díky Vítek Matrka a SDH Malé Březno.

 

Dovolím si tady ještě přidat jeden odkaz na fotografie matýska, kde předělávají vůz k obrazu hasičů z SDH Rybí.

 

Nově přestavba JSDH Rybí

 

 

Po vzájemné domluvě s velitelem jednotky SDH Rybí jsme se rozhodli prezentovat další osud našeho bývalého výjezdového vozidla.

 

Nyní auktuální fotky z přestavby JSDH Rybí :

Odstrojená CAS

Úprava nástavby

Výroba dveří + zkouška dveří